Hem » Blog » En säljande portfolio – tips

En säljande portfolio – tips

Idag så är det enkelt att göra och sprida sin digitala portfolio online. Jobbar man med någon typ av grafisk design eller foto eller liknande så finns hela internet med sociala medier som reklampelare. För den som inte redan vet vad portfolio är så är det en mapp eller hemsida eller videopresentation för illustratörer, formgivare, arkitekter, fotomodeller, fotografer, makeupartister och konstnärer. Genom portfolion kan de visa vad de gjort innan, resultat av tidigare arbeten. Mappen varierar förstås beroende på vilket yrke man har. Portfolion kan innehålla såväl bilder som filmer och tidningsurklipp och videos och liknande. Ofta lägger man in en snygg typ av meritförteckning med.

En säljande portfolio – tips

Innan internet var man tvungen att trycka upp sin portfolio rent fysiskt och sedan gå runt och visa upp den eller i vissa fall skicka den eller liknande, allt för att få chansen till en intervju. Idag kan alla med uppkoppling se ditt arbete, om du vill. Givetvis kan man publicera sin portfolio på en webbsida och sen tweeta länken, men är det nog eller kan du göra mer? En fråga att ställa sig är; vad kommer få just ditt arbete att sticka ut från mängden? Det finns en hel del saker man kan tänka på för att få till en bra portfolio.

Vad vill du visa?

Tänk igenom vad du vill visa och välj allt av en anledning. Ta inte med allt du någonsin har skapat. Du kan ju dock ta en slags översiktsbild över många av dina jobb om du vill visa på mångsidighet och erfarenhet. Uteslut allt du inte är stolt av eller inte anser vara exempel på ditt bästa arbete. Sen är det lite så att det man visar det attraherar man, vilket betyder att om du vill undvika en viss typ av kund så visa inte den typen av arbete i din portfolio. Visa det bästa av vad du har men du behöver inte visa allt. Människor har kort tålamod, speciellt online, så visa det bästa först. Det går inte att tänka att man ska bygga upp en spänning för då riskerar man att de missar det helt och håller. Om man på något sätt fått bra recensioner eller vunnit någon form av pris för sitt arbete så ska man givetvis få med det i sin portfolio. Försök att om möjligt följa någon typ av trend som råder och visa ditt arbete efter det. Försök eftersträva att den som ser portfolion ska tänka Wow!

Välj noga

Ta inte med bara en form av design som webbdesign eller illustration. Även om detta inte betyder att allt inte ska fungera tillsammans. Se till att allt fortfarande ser ut som det är en persons arbete. Få det att på något sätt hänga ihop. När du ska bestämma hur mycket som ska ingå i portfolion så gå för kvalité före kvantitet. Någonstans från tio bilder och uppåt är en bra riktlinje men vid dubbelt så många så börjar man nå maxgränsen eftersom man inte vill tappa tittarens uppmärksamhet.

Välj noga

  • Kommentarer inaktiverade för En säljande portfolio – tips